onsdag 26 januari 2011

Tandkräm

Jag inte släppa det här med tandkräm. Triclosan är inte bra, ett bakteriedödande ämne som kan finnas i tandkräm. Dock inte i den vi använder. Däremot finns det natrium(sodium)laurylsulfat i vår sort och det kan vara cancerframkallande. Har tittat över sortimentet för naturliga tandkrämer. Kanske är det värt att prova. Men vi har Mycket tandräm kvar och det går ju inte att bara kasta. Urtekram är ett märke som säljer tandkräm med naturliga ingredienser. Men så är det fluoret. Hur viktigt är det? Jag vill ju inte att barnen, eller vi, ska få hål i tänderna precis.

Jag fortsätter att läsa böcker med fokus på mat, klimat och miljö. Just nu är det "snabbmatslandet" som jag försöker ta mig igenom. En faktaspäckad bok minst sagt men det är både tragiskt, spännande och faschinerande hur snabbmatsindustrin är uppbyggd och faktiskt styr så många samhällen.

Sedan läste jag på naturskyddsföreningens hemsida att vi svenskar ökat vår konsumtion av kött med 50 % sedan 1990!!! Vi skulle kunna äta mycket mindre kött. Som jag skrev igår äter vi oftast soppa om vi ska äta vegetariskt men jag ska försöka experimentera lite och laga lite andra vegetariska rätter. Lasagne har jag gjort utan kött och det blev riktigt bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar