fredag 11 februari 2011

Sparar mer el!

Förlåt för min dåliga uppdatering! Här kommer lite om allt!

Vi har fått ett nytt uppdrag som handlar om rengöring och att städa mer klimatsmart. Med såpa, diskmedel och vatten kommer man långt, vilket jag redan visste. Vad jag däremot inte visste var att det går utmärkt att använda en microfibermopp till både våt- och torrtorkning. Moppen går dessutom att tvätta i 60 grader och kan användas hur många gånger som helst. Jag köpte genast en mopp och en "refill" att byta med. Eftersom vi har katt kommer den väl till pass. Nu slipper vi släpa dammsugaren till övervåningen, moppen väger ju ingenting! Hemmamamman skrev om såpa och att det kliar i halsen på henne när hon sprayar den, det håller jag med om! Det blir liksom tungt att andas. Då finns det istället en hushållssåpa som är förtvålad rapsolja. Jag hittade den på Tvålmakarens hemsida och blev som vanligt intresserad av att prova.

Idag fick vi elräkningen för januarimånad, den var ca 200 kr billigare än föregående månad. 753 kr, för en villa på 150 kvm! Det tycker jag inte är så farligt. Januari är ändå en av de värsta månaderna. Förra månaden bytte vi ut nästan alla lampor vi använder dagligen till lågenergi och det verkar ha gett resultat! Dessutom var fjärrvärme räkningen mindre än beräknat, sånt gillar vi.

Erik har gjort ett avgiftande fotbad nu och jag ska också se till att göra det snart. Nu har det gått ett år sedan sist så det är dags igen.

Det här med att baka bröd går inget vidare, det är så sällan det blir av. Därmot har vi bakat pizza med gott resultat, det gjorde vi sällan förut. Fortfarande bakar jag godis istället för att köpa lösgodis. Choklad köper vi till bakningen, och nu har jag äntligen hittat en utan sojalecitin och det är COOP Premium chokladen. Den är även ekologisk!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar