torsdag 28 oktober 2010

Bytesmarknad och fairtradefika

Månadens uppdrag har fortfarande inte genomförts eftersom vi inte fått vår energirådgivning, men jag hoppas det blir av snart! Men jag ser redan fram emot nästa månads uppdrag som handlar om medveten konsumtion, ett favoritämne för mig. På tal om konsumtion så blev jag än en gång påmind om det enorma klädöverflödet som existerar i Sverige (västvärlden) under helgen. Det var bytesmarknad här i byn, supersmart och ett stort tack till de mammor som fixar detta. Men...vi lämnade in två kartonger med kläder, fräscha och hela men som inte behövdes längre. När jag skulle hämta det som inte blivit sålt var borden helt överfulla. Vi hade blivit av med 11 plagg och tjänade 92 kr efter att mammorna tagit sin provision. Hundratals fina plagg var överblivna, som ingen ville ha...Ingen här skulle behöva köpa nya kläder på flera år. Ändå tokshoppar de flesta nytt, nytt, nytt. Och överflödet ökar. Jag ska försöka att köpa ännu färre plagg nya till Melvin nu när jag vet vilka fina kläder som finns på dessa bytesmarknader.

Igår var det fairtradefika i hela landet coh vi var med på det! På Stora torget i Falun bjöds vi på fika, sedan köpte jag rättvisemärkt choklad som vi fikade med hemma. Annars är choklad något jag är dålig på att köpa rättvisemärkt. Där har vi något att jobba på. Passa på att shoppa fairtrade denna vecka, många butiker har erbjudande på just rättvisemärktaprodukter.

Som ni vet gillar jag inte att shoppa men jag har en svaghet...böcker och då särskilt barnböcker. Det liksom kliar i fingrarna...Nu måste jag lägga band på mig även där eftersom vi hittat en stor kartong med barnböcker jag själv hade som barn. Nu får vi inte plats för fler böcker! Härliga känslor av nostalgi infinner sig när vi läser Bumbibjörnarna, Alfons och alla andra klassiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar