tisdag 22 februari 2011

Svårt att vara medveten

Vi försöker konsumera medvetet som ni säkert har förstått, men det är inte så enkelt. Jag lär mig nya saker hela tiden. Och som jag har sagt tidigare så får omställningen till ett klimatsmartare liv ske stegvis. Vi har exempelvis gått från att köpa Lätta, till att köpa Bregott till att köpa Bredbart (lokal producent av Bregott) när vi fick reda på att Arla som tillverkar Bregott blandar i mjölk från danska kor och de äter (Ibland? alltid?) genmodifierat foder. Vi har också slutat köpa margarin, både fast och flytande och använder idag smör och rapsolja (ibland måste vi använda mjölkfritt margarin när vi bakara/lagar till allergiker). Men då har jag inte varit uppmärksam alls utan köpt rapsolja från Belgien! Vi har ju massor av svensk rapsolja så det blir till att byta märke. Samma sak med saft, vi har köpt ekologisk saft, från Danmark. Helknasigt. Jag som inte gör egen saft (än) borde välja den lokalproducerade saften som också är ekologisk. Det är svårt men jag känner mig alltid glad, jag får en kick, när jag upplever att jag har gjort ett medvetet val som är lite bättre för oss och för miljön.



Men som sagt var är det allt annat än enkelt...och det handlar om att prioritera också och så finns alltid den ekonomiska aspekten med.



Och vad vet jag då som liten människa? det blir till att lita till den information som ges. Men ett exempel: Fisken pangasius lanserades som ett klimatsmart alternativ till den hotade torsken, billigt och miljövänligt!!! Men så kommer ny information. Bassängerna där fisken odlas bidrar till mängder med utsläpp och det är så trångt att fiskarna blir sjuka och matas med antibiotika...jaha, nu då? Svårt liksom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar