tisdag 9 november 2010

Månadens uppdrag

Månadens uppdrag för oss blir köpstopp i 2-veckor, som ett steg i att konsumera mer medvetet. Inte en jätteutmaning för oss. Jag brukar själv ha köpstopp titt som tätt, som studerande var det främst av ekonomiska skäl, nu är anledningarna fler. Vi pratade om vad vi ska ha köpstopp på. Kläder, prylar, smink och annat onödigt shoppar vi sällan men ska såklart ingå i köpstoppet. Däremot händer det att vi köper skräpmat och varje vecka köper vi godis eller glass. Detta ska också ingå i köpstoppet. Bättre för hälsan också. Häng gärna på! 13-27 november gäller detta.

Idag kom gardiner som vi beställt, onödigt? Inte livsnödvändigt men vi har inte köpt gardiner på 6 år så samvetet är inte särskilt tungt.

Däremot funderar jag mycket på smink. Jag sminkar mig sällan och sparsamt men det börjar sina i burkarna. När vi gifte oss för 3 år sedan köpte jag nytt smink, av bra kvalité som jag lärde mig att hantera så att hållbarheten blir den längsta. Sedan dess har jag köpt någon ny mascara och en dosa puder. Men nu börjar det alltså ta slut. Jag tänker på alla kemikalier som smink består av. Ska jag köpa miljövänligt smink, finns det ens??? Eller kanske avstå helt? Det kommer trots allt dagar när jag känner för att sminka mig. Jag väntar ett tag och funderar vidare. Jag borde trots allt sluta helt. Nagellacket är borta för gott, likaså de flesta krämer, masker och annat. Kvar finns olivolja, aloevera-kräm och en hudlotion. Också några sminkprodukter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar