fredag 16 april 2010

Vi odlar på!

Idag smakade vi på krassen för första gången och jag tror att Melvin tyckte att det var ganska spännande! Undrar om jag kanske ska försöka mig på en jordgubbsplanta i sommar, alltså i en kruka. Min svägerska hade en planta i en kruka förra sommaren och fick flera små "gubbar" på sin. Det vore ljuvligt gott att kunna plocka en närodlad svensk jordgubbe som fått mogna i solen. Har dessutom sparat några clementinkärnor som jag ska trycka ner i en kruka. Inte för att jag hoppas på ett träd men jag läste att det visst skulle kunna bli trevliga krukväxter av fruktkärnor. Vi får väl se!

Eftersom jag inte brukar sylta och safta (men någon gång så!) har vi aldrig sylt hemma förutom om vi har turen att få en burk hemkokad sylt. Jag är nämligen inte heller så förtjust i köpsylt eftersom den ofta innehåller tillsatser och massor av socker. När vi ska äta pannkakor eller liknande och ändå vill ha något "syltigt" till så mixar jag antingen frysta eller färska bär eller så kokar jag en kräm. Det är exempelvis jättegott med kräm kokade på pressade apelsiner/clementiner. Då blandar jag i fruktköttet också för mer fruktigkonsistens. Gott, tillsatsfritt och snabblagat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar