torsdag 4 februari 2010

Jag är klimatpirat!

Härmed kan jag titulera mig Klimatpirat! Min kommun har startat ett miljöprojekt som går ut på att medvetandegöra och minska hushållets miljöpåverkan. 15 hushålls i kommunen har valts ut och mitt huhåll är ett av dessa. Vad innebär det då att vara en klimatpirat??? Ja, det återstår att se. Projektet kommer att pågå i ca 1 år med olika teman, kurser, föreläsningar mm i syfte att utbilda oss deltagare till klimatpirater med rätt att kapa koldioxidutsläppen.

Vår första uppgift är att under 8 veckor samla kvitton på alla inköp vi gjort, väga sopor och avfall, anteckna hur mycket bil vi kör samt kolla elförbrukningen. Säkert kommer jag att tänka till varje gång jag handlar och förhoppningsvis kommer vi att spara några kronor på det!

Jag hoppas att jag kommer att lära mig massor under det kommande året vad gäller miljötänk och att det i sin tur påverkar vår hälsa och ekonomi på ett positivt sätt.

Här i bloggen kommer jag att skriva om projektet men även om annat som berör ämnet miljö - vilket nästan är allting!

2 kommentarer:

  1. Ska bli roligt att få följa med på resan :-))

    SvaraRadera
  2. Va kul med en blogg till. Den ska läsas. Jag är fortfarande avundsjuk. Våran kommun vill inte skaffa klimatpiloter. Men jag får följa med på din resa istället och kanske snappa upp ett tips eller två.

    SvaraRadera