tisdag 31 augusti 2010

Ljuvliga höst

Efter en vecka i huset har jag vant mig vid diskmaskinen :-) Det var inte så svårt! Försöker tänka på att inte sköja disken allt för noga och slösa vatten. Här i huset har vi ingen torktumlare, tråkigt när inte handdukarna blir så mjuka men bättre för miljön. Vi har ett torkskåp men det används bara som förvaring.

Igår gjorde jag äppelchips av äpplen från tomten. Bara att skiva med osthyveln, lägga ut på en plåt och så in i ugnen i några timmar. Jag smaksatte dem med kanel som jag pudrade över innan jag ställde dem i ugnen men det går att pudra över socker också, eller annan smaksättning. Barnen tycker de är jättegoda! Vi smakade även det första plommonet igår, åh så gott. Mer kantareller har vi plockat också, har tappat räkningen på hur mycket vi plockat men det har blivit några vändor i skogen. Förra vändans svampar ligger på tork, få se vad det blir av dessa.

Om de rödgröna vinner valet vill de SÄNKA maxtaxan på förskoleavgiften till 900 kr för första barnet och jag tror det var 600 kr för andra barnet. Detta gäller alltså månadsavgiften. Det blir billigare och billigare att sätta barnen på dagis!!! En hemmaförälder får i många kommuner 0 kr. Det är enorm skillnad på vad de satsar på!!! Nu bor jag i en såkallad ja-sägar-kommun som har fingrarna i kors. För 4 år sedan vann alliansen i denna kommun och de sa ja till att införa vårdnadsbidraget. Fortfarande idag, 4 år senare, finns inget bidrag att söka. Så det tycks inte hjälpa att rösta blått heller. Inget parti tycker som jag, ingen vill satsa på det som är allra viktigast för mig. Känner mig en smula ignorerad, kanske jag ska starta ett eget parti???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar