lördag 26 juni 2010

Minskad elförbrukning med 37 %

Säsongsavslutningen i onsdags med klimatpiraterna blev helt lyckad! Trevligt, god mat och roliga aktiviteter. Sommarens uppdrag handlar om klimatsmarta fritidsaktiviteter. Vi fick prova några redan på plats! Melvin gillade minigolfen, något han aldrig provat tidigare. Både jag och Erik ville gärna prova kajak men eftersom vi hade barnen med oss så hoppade vi över, det får bli en annan gång istället. Vi hamnade på Tv också eftersom nyheterna var på plats, dock känner jag mig inte nöjd med min insats eftersom jag fick tunghäfta när det var min tur. Men reportern ställde en annan fråga än under för-diskussionen vilket gjorde att mitt uttänkta svar inte passade in...ja ja, ingen big deal.

Under kvällen fick vi reda på hur mycket vi minskat vår elförbrukning under majmånad i år jämfört med maj 2009. Vårat hushåll hade minskat med 37 %!!! Och vi som bara gjort mindre förändringar, dvs inget märkvärdigt som att byta elsystem eller så. Grenuttaget med strömbrytare, att koka på eftervärmen, släcka lampor och stänga av TV:n har verkligen gett resultat. Den 12 juli kommer vi att köpa huset och där kommer naturligtvis elförbrukningen att bli högre, men vi tar med alla nya vanor och hoppas kunna hålla den så låg som möjligt.

Fick nys om galltvål som tydligen ska vara ett miljövänligt sätt att få bort fläckar. Benjamin hade rest sig upp mot Melvins cykel och fått olja på sin nya t-shirt, jag plockade fram galltvålen och fläckarna försvann! Galltvålen hittade jag på ICA, jag gillar när det är enkelt att hitta produkter som är bra. Jag vet att det finns massor på nätet men att kunna klara av inköpen under veckans storhandling är så bekvämt!

3 kommentarer:

  1. Vilken kanal och vilken tid sändes det?

    SvaraRadera
  2. 37% kåter ju jättebra !!!
    lite nyfiken på tidigare månader?? Vad är det som ni använder el till.. värme, varmvatten o.s.v. har ni egen tvättmaskin t.ex.
    Hur stor är den totala förbrukningen ?

    SvaraRadera
  3. hmmm... blev lite fel.. låter ju jättebra-- ska det vara

    SvaraRadera