fredag 4 juni 2010

Prat...

Jag tror inte jag nämnde det i förra inlägget men i odlingsboken finns en bra beskrivning för hur man bygger upp komposter, både hushålls- och trädgårdskomposter. Att ha en varmkompost verkar inte hur enkelt som helst så jag tror att vi börjar med en trädgårdskompost och lär oss det innan vi går vidare. Men någon gång så...

Tänker mycket på det här med utsläpp av kemikalier, att vi svenskar bidrar till så mycket. Har fortfarande inte köpt miljömärkta schampon och balsam, ska prova det nästa gång jag behöver nya. Hemmamamman tipsade om deosten, nästa gång jag går förbi en hälsokostbutik måste jag komma ihåg att kolla upp det. Någon som provat?

Vi har börjat äta pannkakor! Jag har aldrig gillat pannkakor, eller mat med mycket mjölk i överhuvudtaget, men jag hittade ett recept på pannkakor som görs på yoghurt - Amerikanska pannkakor. Och de är jättegoda och enkla att göra. Eftersom de görs på spannmål så måste det vara ganska klimatsmart mat tycker jag, och ett enkelt sätt att laga vegetariskt på. Vi äter också oftare soppa, vegetariska sådana, och förra veckan gjorde jag en jättegod vegolasagne. Annars kan jag tycka att det är svårt att laga god vegetarisk mat. Fast i och för sig är det inte så lätt atta laga god mat av kött heller. Mycket kött i butikerna tycker jag är av dålig kvalité. Det blir lätt segt och smaklöst. Men så är jag uppvuxen på kött från mina morföräldrars gård och viltkött från skogen, och en mamma som är en trollkonstnär i köket. Klart man blir kräsen. Jag borde nog gå en matlagningskurs...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar