onsdag 17 november 2010

Besök av energirådgivare

Igår var det min födelsedag. Jag var ledig och dagen började med frukost på sängen serverad av mina tre älsklingspojkar! Jättemysigt och helt klimatsmart ;-) Dagen avslutades med att min syster gav mig en hemmagjord smörgåstårta med mina favoritingredienser. Perfekt! Inga onödiga prylar, bara en trevlig och mättande dag.

Däremellan fick vi besök av en energirådgivare. Jag är jätteglad att jag var hemma för det är inte direkt mitt område. Vi gick igenom huset, uppvärmning osv och det finns inte direkt mycket vi kan göra för att minska energiförbukning. Eventuellt tilläggsisolera vinden och så en vägg som kanske inte är jättesvår att ta itu med. Men det är inget vi kommer att göra nu. Men vi pratade också om vattenförbrukning. Vi har bytt blandaren i badkaret och vi borde byta duschmunstycket och slangen. Men vi har inte hittat någon snålspolande och det är svårt. Vi letar vidare! Vår vattenförbrukning är tack och lov inte hög. 100 kubikmeter förbrukning om året är lite, 200 är mycket och 250 riktigt mycket. Vi ligger på strax över 100. Detta beror säkert på att barnen är små än och bara badar ca 2 gånger/vecka under vinterhalvåret och då badar de tillsmmans. Jag tror också att vi sparar vatten i och med den relativt nya diskmaskinen. Att diska all vår disk för hand skulle slösa ganska mycket vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar