söndag 14 november 2010

Nu stoppar vi köpen

Köpstopp sedan igår. Det går bra. Som jag skrev förut så ska vi inte handla:

*Prylar/saker.
*Kläder.
*Godis och snacks (nötter ingår ej i köpstoppet eftersom de räknas som mellis i vår familj).
*Hämtmat.

Igår betalade vi dock strumpor som vi beställt tidigare, men det var innan vi ens visste om köpstoppet. Sedan råkade vi hyra en film på kvällen. Det var inget vi hade diskuterat innan om det skulle ingå eller inte i köpstoppet. Men eftersom vi hyr via TV:n så är det väldigt lite belastning på miljön. Hur som helst kommer vi antagligen inte att hyra någon mer film eftersom det knappast hör till nödvändigheterna.

I och med detta uppdrag fick vi boken "Växla ner" som handlar om ekvationen handla mindre, jobba mindre få mer tid. Härligt och precis min inställning. Men många böcker som handlar om nerväxling utgår från kontorsjobb. Ofta går nerväxlaren över till "frilansande", att jobba hemifrån. Exempelvis att "prata med kunder i svampskogen". Jag som jobbar på ICA Maxi kan inte jobba hemifrån. Mina kunder finns i butiken mellan 8-22. Jag skulle vilja läsa en bok om nerväxlare som har mer traditionella arbeten, hur prioriterar dem och hur gör de med jobbet??? Men jag tycker ändå att jag har relativt mycket frihet i mitt arbete. Jag har få fasta tider och lägger istället mitt schema efter hur mycket och när jag vill jobba. tackar ja till de pass som passar mig och min familj. Om jag jobbar lite helger behöver jag inte jobba mer än ca 70 %. Så nog fungerar mitt jobb också bra för nerväxling. Kanske jag ska skriva en bok om min nerväxling!

För nerväxling ska det bli. Eller ja, just nu orkar jag jobba så här "mycket" eftersom Erik är hemma. När han börjar jobba sen så går jag ner i arbetstid. Han tar ju mycket hushållsarbete när han är hemma. Aldrig att vi jobbar heltid båda två. Just nu söker jag faktiskt inga lärarjobb för det fungerar så bra som vi har det. Jag är nöjd och familjen med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar