tisdag 30 november 2010

Dusch, tvätt och jul

Nu har jag duschat med nya munstycket för första gången! Jag tyckte att vattnet kändes kallare än vanligt, kanske beror det på mycket luft i strålarna. Trycket däremot var mycket starkare och jag fick vrida ner på "farten". Det känns bra att det sitter på plats och att det förbrukas mycket mindre vatten.

Jag har också provat att tvätta med galltvålen. På flaskan stod det att man skulle ta va 100 ml till en vanlig tvätt, men jag tyckte att det lät mycket och tog knappt hälften. Eftersom jag hade förbehandlat några fläckar med fast galltvål så tyckte jag att det borde räcka. Och tvätten blev ren. Förutom en kökshandduk med starka curryfläckar. Precis som med tvättnötterna så luktar tvätten ingenting, vilket är toppen - inga kemikalier!

Nu är första advent förbi och vi har tagit fram våra elljusstakar. Tre stycken har vi, precis vad som var lagom i lägenheten. Nu är rummen det dubbla till antalet och frågan var då om vi skulle införskaffa några till. Men varför egentligen? Vi spenderar nästan all vaken tid på nedervåningen och då räcker det med tre ljusstakar. På ovanvåningen skulle de lysa i onödan. Så vi nöjer oss med de tre vi har.

Servetter. Det ska finnas vid middagar och julbord. Eftersom julen förmodligen kommer att firas hos oss i många år så tror jag att det bästa är att köpa tygservetter som kommer att hålla lääänge. Jag orkar inte sy egna men vi borde ha på ICA. Ska kolla i alla fall!

Idag har jag bakat egna pepparkakor för första gången! Inte helt riktiga utan skurna, men de blev jättegoda med hackade mandlar i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar