lördag 20 november 2010

Svar på kommentar

Jag fick en kommentar på förra inlägget om shoppingen från Jordklok, om det inte var så att vi har köpstopp??? Jo vi har köpstopp och därför borde jag ha kommenterat shoppingen direkt men gör det nu istället. I köpstoppet ingår inte förbrukningsartiklar såsom hygienprodukter och tvätt/rengöringsprodukter. Från Jordklok beställde vi barnschampo (hygienartikel) och galltvål (rengöringsartikel), samt duschmunstycket. Munstycket räknas som pryl tycker jag men eftersom vi har letat efter ett bra och snålspolande munstycke sedan augusti då vi bytte den droppande blandaren så blev jag så entusiastisk så att jag beställde ett trots köpstoppet. Annars skulle vi har väntat 1 vecka och beställt det då...Köpstoppet handlar för mig inte om att till varje pris inte köpa något utan att reflektera kring och värdera/omvärdera sin konsumtion. Detta tycker jag att vi gjort både innan och nu under köpstoppet.

Mer angående duchmunstycket: Vårat befintliga duschmunstycke är gammalt och spolar ca 16-17 liter/minut. Det nya spolar ca 7,5 liter/minut. Låt oss säga att jag och Erik duschar ca 30 minuter sammanlagt/vecka. Detta ger i nuläget en vattenförbrukning på ca 500 liter/vecka. Med det nya munstycket kommer förbrukningen att minska till ca 225 liter/vecka. Detta ger en besparing på ca 275 liter/vecka.

= På ett år kommer vi att minska vår vattenförbrukning med ca 14 300 liter med det nya duschmunstycket!!! Från 26 000 till 11 700 Om jag nu räknat rätt...Det gör att det känns extra motiverat att köpa ett nytt munstycke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar