onsdag 3 november 2010

Tygblöjor, Julklappar & Underkastelsen

Jag fick en kommentar på förra inlägget angående blöjor, frågan var om jag funderat på tygblöjor. Jo det har vi gjort, flera gånger. Anledningen till att vi inte använder det är dels bekvämlighet. Tygblöjor kräver sin insats. Blöjorna ska läggas i blöt efter användning men innan tvätt, sedan ska de såklart tvättas. I lägenheten kändes det väldigt bökigt. Dessutom är det ganska dyrt att skaffa en ny uppsättning blöjor. Men jag beundrar de som orkar hålla på! Jag antar att det kanske verkar krångligare än vad det är. Vi lade istället lite extra kraft på potträningen och Melvin var inte så gammal när han var nere på att endast förbruka 3 blöjor/dag. Hoppas vi kommer igång snart med Benjamin. Ja det är alltså vår blöjhistoria.

Snart är julen här. Årets stora konsumtionshets är snart här. Eller den har redan börjat. Vi kommer inte att köpa nytt julpynt. Möjligtvis en elljusstake till eftersom vi har något fler fönster. Eller mamma kanske har någon över? Vi har pratat om julklappar också. Inte mycket och gärna upplevelser eller något som verkligen behövs. Jag önskar mig en hårklippning, något jag är för snål för att kosta på mig annars. Till barnen har vi några filmer jag fick för längesedan i någon samlarkampanj och så ska de få lite tågdelar till sin träjärnväg. Men de behöver ingenting just nu. Jag tänkte att Melvin skulle få önska sig pussel, men igår rensade vi på vinden och hittade en hel kartong med pussel. Så nu behöver han inte det heller. Vi hittade även lego, det får han när han blir lite äldre. Och mängder med kläder! Galonbyxor, fleecebyxor, tights, strumpor mm. Nu har barnen ett överflöd av kläder också.

Vi hade inte möjlighet att se filmen Underkastelsen när den visades i Falun. Men jag tipsade mamma som såg den och tydligen var den väldigt skrämmande och väldigt intressant. Jag hoppas att den snart kommer att gå att hyra. Det mest kemikaliefyllda rummet i ett hus är det rum där barnens leksaker förvaras!!! Det bästa är om barnen inte sover i det rum där de har sina saker. Vi har ett renodlat lekrum och barnen sover hos oss. Tack och lov! Dessutom är jag väldigt glad över att de varken använder napp eller nappflaska. Tänk vad många barn som gosar och gnuggar plast i ansiktet stora delar av dygnet. Vi försökte verkligen få Benjamin att ta både napp och flaska, men han tvärvägrade båda. Klokt barn. Nästa gång ska jag inte truga alls! Vad tänkte jag med?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar