måndag 29 november 2010

Steg för steg

Just nu är det klimatpiratmöte men här hemma har vi sjukstuga...Erik har haft feber, Benjamin är förkyld och Melvin har en lindrig ögoninflammation och lättare förkylning.

Jag har läst boken "Växla ner" och tänker mycket på hur viktigt det är att leva sitt liv precis som man vill. Att göra medvetna val som passar just mig och min familj. I boken nämns också att när man vill göra förändingar i sitt sätt att leva så fungerar det oftast bäst att göra det steg för steg. Inte för mycket på en gång utan utportionerat på ett hållbart sätt som fungerar i längden. Detta tycker jag verkligen gäller vår önskan om att leva mer klimatsmart. När jag och Erik flyttade hemifrån och skapade ett eget hushåll hade vi en smula miljömedvetenhet med oss. Sopsortering exempelvis och så köpte vi några KRAV-märkta varor, mest mjölk och bananer. Sedan blev det fler och fler varor, särskilt efter att vi fått barn. Vi vill såklart att de ska äta så bra mat som möjligt. Till Melvin köpte vi de flesta kläderna nya i början. Men alla gifter de tillsätter i kläderna, samt den ekonomiska aspekten gjorde att vi hittade till Tradera och mammas förråd. Miljöprojektet gjorde sitt till och vi började tänka till kring konsumtionen i övrigt, att den ska leda till mindre skräp och att även andra produkter vi använder, exempelvis hygienprodukter också bör vara miljömärkta. Stegen vi har tagit har skett i lagom takt, även om farten trissats upp något sista året. I och med husköpet har det naturligtvis blivit fokus på det också.

Nästa steg då? Det blir att allt eftersom utöka badrumsskåpet med miljömärkta produkter med så lite tillsatser som möjligt. Sedan har vi bestämt oss för att prova tygblöjor, en allt-i-ett modell som verkar bekväm och enkel att använda. Vi ska köpa ett 4-pack för att prova.

Duschmunstycket sitter på plats och med i förpackningen var det två kranmunstycken också så nu är alla kranar i huset snålspolande! Föutom i det lilla badrummet på ovanvåningen som används ytterst sällan. Jag ska prova att använda den flytande galltvålen när jag tvättar någon dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar