onsdag 8 december 2010

Konsumentkval, boktips och panttankar

Det är inte lätt att vara konsument. Det är inte lätt att göra alla 1000-val som ska göras och så ska de helst göras rätt. I förrgår skulle jag exempelvis köpa flytande honung, för första gången. Jag var lite stressad och kommer fram till honungshyllan och hittar en 5, 6 sorter att välja på. Och detta är ändå en ganska liten butik. Olika märken, sorter och så några KRAV-märkta. Det blev Änglamark, av bara farten. Så kom jag hem och fick se att honungen är från Rumänien. Rumänien! Jättegod, men från Rumänien. Verkligen...hur bra är det liksom. Fast jag är inte så insatt i flytande honung. Den kanske inte tillverkas i Sverige överhuvudtaget. Är det då mer klimatsmart att ta vanlig svensk honung och smälta själv??? Jag försöker verkligen göra medvetna val men det är inte lätt alla gånger. Något som kan underlätta är att ta sig mer tid till att handla, så att man hinner lägga märke till innehåll och ursprung.

Det är också svårt som konsument att hålla reda på vad man bör undvika av hälso- och miljöskäl. Jag försöker lära mig en sak i taget. Glutamater är inte bra och parabener i hygienartiklar är inte bra. Men här vill jag lära mig mer. Hemlige kockens "Äkta Vara" ha en bra innehållsförteckning över tillsatser. Den ska jag leta på igen och läsa in mig på.

Nu inför jul har jag bakat mer gottesaker än någonsin och upptäckt hur gott, enkelt och billigt det är att göra eget godis! Melvin får som tidigare nämnt inte godis annat än till kalas men han börjar prata mer och mer om godis och undrar om han kan få ibland. Vi brukar avleda med nötter som han också är förtjust i, men när det blir dags för lördagsgodis får vi börja baka eget. Det tror jag han blir helnöjd med!

Jag har lånat och läst Jorden vi ärvde på bibblan. En bok som handlar om klimat, konsumtion och livsval. Helt klart läsvärd!

Jag tycker att det borde vara pant på alla typer av plastflaskor, inte bara läskflaskor utan även flaskor som innehåller sirap, saft, senap och annat. Jag tror att det skulle göra att fler återvinner mer plast. Och det borde väl gå att göra samma sak med exempelvis konservburkar av metall? Och glasflaskor. Finns det någon anledning till att det bara är läsk- och ölflaskor som det är pantsystem på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar