lördag 6 mars 2010

5854

Det blev ett presentkort på skönhetsbehandling till födelsedagsbarnet igår. Hur klimatsmart den blir beror på vilken behandling hon väljer, så jag hoppas hon tänker till :-)

Igår läste jag av vår elmätare, som en del av projektet. Den visade 5854 vilket inte säger mig särskitl mycket. Först i förhållande till de övriga mätningarna som ska ske får just denna mätning en betydelse. Låg eller hög förbrukning? Vi bor i en hyreslägenhet så det var inte helt lätt att utföra mätningen. Först ringde jag hyesvärden som verkade både skeptisk och ifrågasättande till mätningen. Hon undrade över miljöprojektet och det var först efter jag förklarat vilka som stod bakom och att det bara handlade om att mäta vårat hushålls elförbrukning som hon hänvisade mig vidare till elbolaget. Jag tror att hon var rädd för att vi skulle hänga ut dem som miljöbovar eller på annat sätt ge dem dålig publicitet. När jag ringde elbolaget lät de också förvånade, varför ville jag läsa av elmätaren??? Jag fick i alla fall reda på den aktuella ställningen och vet nu också vart jag ska vända mig vid nästa mätning.

När jag var på ett "barnklädesparty" härom veckan så berättade försäljaren att kläderna "bara" transporterats från Portugal och Turkiet där de tillverkats. Det är många mil men ändå betydligt bättre än att transportera ända från Asien där de flesta plagg tillverkas. Jag kollade Melvins jeans, Made in Thailand...Hm, det känns inte riktigt bra. Måste bli bättre på att kolla även kläder och andra prylar. Annars är det främst mat vi försöker handla lokalproducerat.

Någon som provat tvättnötter??? Det ska tydligen vara ett miljövänligare sätt att få sina kläder rena. Vi använder i vanliga fall vanligt parfymfritt tvättmedel men aldrig sköljmedel. Och jag är väldigt noga med att inte överdosera! Någon som tvättar i vår tvättstuga använder mängder av tvättmedel som luktar avskyvärt starkt. Efter att de tvättat är hela tvättmedelsfacket fullt av tvättmedel som blivit till en klump och vi måste gräva ut den. Usch! Vad tänker de med, kläderna blir knappast renare, det luktar förfärligt och de måste säkerligen köpa nytt tvättmedel hela tiden. Dåligt för både miljön, människan och plånboken!

2 kommentarer:

  1. Känner igen det där med tvättmedelsfackat alltså. Det är så gott som alltid tävttmedelsklumpar som motsvarar ungefär tre gånger mer tvättmedel än vad vi använder till en full maskin. Inte bra för miljön och så tar det ju tio minuter extra för oss att torka bort allt gammalt tvättmedel.

    En annan intressant fundering är ju hur kläderna transporteras från Turkiet respektive Asien. Om alternativen är ett gigantiskt containerfartyg från Asien eller många små lastbilar från Turkiet så är Asien bättre sett till koldioxidutsläpp. Sen kan det så klart finnas andra fraktorer som spelar in.

    Synd att företagen är så misstänksamma mot att man vill ha mätarställningen.

    SvaraRadera
  2. Jag har tvättat med tvättnötter! Funkar rätt bra tycker jag! Hade faktiskt glömt bort dom nu märkte jag...tur du nämde dom! Kul att du bloggar om detta! Mvh Katarina (åxå pirat!)

    SvaraRadera