tisdag 2 mars 2010

Boktips

En av de mest intressanta och tankeväckande böcker jag läst är Vill ha mer av Katarina Bjärvall, en bok om barn, tid och konsumtion. Boken beskriver och diskuterar den onda cirkeln som allt fler slukas av. Hög konsumtion kräver högre inkomst som skapar tidsbrist som skapar dåligt samvete och så konsumerarar man ännu mer för att tränga undan det dåliga samvetet. Alltså ohållbar utveckling som ofta leder till stress, sjukdom och missbruk. En helt klart läsvärd bok!

På tal om barn och kreativitet. Min son som är 2-år, Melvin, har precis som alla andra barn svar på tal. Aldrig att han säger "vet inte" om jag frågar honom något, han har alltid en idé! Igår hittade han en mjuk gummiring som satt på ett dörrhandtag för att inte skapa märken om dörren slås upp (jag vet inte riktigt vad det heter) men Melvin visste precis vad det var för något - Det är ett O, som i tjoffet! Sa han glatt. Själv vet jag att jag allt för ofta svarar "vet inte". För jag vill ju vara säker om jag ger ett svar, men vore det inte roligare att gissa ibland. Istället för det så okreativa vet inte...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar