fredag 19 mars 2010

Överskott

Har inte skrivit på flera dagar, dagarna har varit fyllda av vanlig vardag med allt vad det innebär. En ständigt missnöjd 5 månaders bebis bland annat (tänder på G?) men ni ska veta att jag varje dag författar mängder av blogginlägg - i mina tankar. Synd bara att det är så lite som faktiskt blir nedskriver!

Det jag tänker mest på för tillfället är allt överskott av prylar som finns, det är väldigt lite som är nödvändiga saker, och sen alla kläder!!! Jag har rensat ur flera plagg ur garderoben. En del ska jag försöka sälja, några plagg ska ges bort och några påsar har gått till välgörenhet. Ändå är min garderob betydligt mindre än många av mina vänners (mycket pga mitt ointresse för shopping). Vet att många köper nytt så fort de ska ut, till jul, midsommar etc. Det finns mängder med klädbutiker och på tradera finns det ca 50 000 auktioner ute på damkläder och ca 50 000 på barnkläder. Överskottet av kläder måste vara enormt i Sverige medan människor i många andra länder fryser...för att inte tala om hur klädtillverkningen påverkar miljön. Jag är inte så insatt (än) men vet att exempelvis jeans är riktiga miljöbovar. Jag ska försöka tänka mig för i framtiden när det handlar om att köpa kläder till barnen och kolla andra hands marknaden bättre. Dock har mina pojkar inget stort överskott på kläder, möjligtvis vår yngsta Benjamin. Dels har vi kläderna efter Melvin kvar dels har vi fått en del nytt. Till Melvin känns det ändå mer befogat att köpa bra kläder eftersom minst ett barn ska ärva dem. Med det menar jag inte att det inte går att hitta bra kläder begagnat. Eftersom klädöverskottet inte är något ovanligt bland barnfamiljerna idag så slits varje plagg väldigt lite vilket gör det ganska lätt att hitta fina kläder begagnat.

Jag säljer barnkläder som en hobby, alltså nya kläder. Alltså bidrar jag också till överflödet...däremot är kläderna av bra kvalité och håller till flera barn. Dessutom är det Öko Tex-märkta dvs giftfria. Babyplaggen är också av ekologisk bomull. Men ändå...det bidrar till överskottet. Hm...

Har beställt två kokböcker och den ena är inte bara en receptbok utan beskriver också hur råvarorna påverkar oss själva och världen omkring oss. Manna - en medveten kobok heter den och är skriven av Carola Magnusson. "Du blir vad du äter. Men världen blir också vad du äter." vilket låter helt sant och mycket intressant. Jag berättar mer om boken när den kommit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar