söndag 28 mars 2010

Tankar om tid och miljömedvetenhet

En sak är säker, det är betydligt lättare att vara miljömedveten om man mår bra och är pigg! Så är det för mig i alla fall. De två sista veckorna har varit påfrestande eftersom vår yngsta son har varit väldigt gnällig och frustrerad och hela familjen har då sovit sämre. Humöret har inte varit på topp och då orkar jag inte alltid tänka och handla miljövänligt. Jag slänger mer mat, sopsorterar sämre, lagar sämre mat etc. Jag tror att det ofta kan vara så här i familjer där båda föräldrarna arbetar heltid, om det nu finns två föräldrar. Skulle både jag och min man arbeta heltid skulle vi båda vara mer stressade och vem skulle då orka skölja ur mjölkkartonger, laga mat från grunden och potträna barnen? Nu är jag själv inte ensamstående men jag kan tänka mig att stressen är ännu större för dem. När vi istället har tid (som jag ju oftast har) finns det betydligt mer energi till att tänka till en extra gång när vi handlar, lagar mat, sopsorterar eller planerar och gör val överhuvudtaget. Jag tror att människor som arbetar lite mindre orkar mer. Därför hoppas jag verkligen att vårat liv efter föräldraledigheten kommer att innebära minst en ledig vardag varje vecka/vuxen. Dvs att både jag och min man är arbetar ca 80 % istället för 100. Jag tror att vi tillsammans då skulle orka mer, även sett ur ett miljöperspektiv. Den möjligheten tycker jag även att ensamstående skulle ha. Jag vet inte riktigt hur det skulle gå till rent byråkratiskt men föräldrar som har sina barn heltid eller nästan heltid borde få någon form att stöd för att även de har råd att gå ner ti arbetstid. Tid och ork är viktiga bitar i hållbar utveckling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar