tisdag 2 mars 2010

Bättre och sämre mat

Jag har hittills mest tänkt på om maten vi handlar är KRAV-märkt eller ej, men nu börjar jag förstå betydelsen av var maten är producerad och hur långt den har transporterats innan den når vårt bord. Läste i någon artikel att ris är en av de sämsta råvaror vi kan köpa, alltså vi som bor så långt ifrån länderna där riset odlas. Dessutom ska risodlingar visst bidra till stora utsläpp av metangaser, om jag inte missminner mig. Bättre för oss är att köpa ekologisk närodlad potatis. Men jag fick ett bra tips av en klimatpiratkollega - matvete. Det har vi aldrig provat men det ska tydligen vara gott och uppskattat även av de mindre. Gula ärtor måste också vara toppen, för miljön alltså. Och för ekonomin också! Ett paket på 500 gram gula ärtor som är ekologiska och odlade i Sverige kostar 8,90 i vår närbutik, kanske är de ännu billigare i en stormarknad. Det räcker till ca 6 portioner. Räknar man med kryddor och senap blir det knappt 2 kr/portion! Riktigt billigt, nyttigt och miljövänligt! Jag kokade egen ärtsoppa för första gången förra veckan och det blev jättebra, visst tog det sin tid men arbetsinsatsen var minimal. Mer ärtsoppa ska det bli. Nästa gång kokar jag nog två paket och fryser in en del.

1 kommentar:

  1. Kul att du börjat blogga! Ska bli spännande att följa.

    Det blir ännu svårare att välja rätt mat om man, som jag, försöker hitta mat med bra näringsvärden, som även är ekologisk och helst närproducerad. Quiona är rätt bra, men det är ju inte närproducerat och lite dyrare. Har läst att det ska gå att odla quinoa i Sverige, så det vore spännande om nån börjar med det.

    SvaraRadera