lördag 13 mars 2010

Tvättnötter

Jag är intresserad av att prova tvättnötterna jag skrev om tidigare. De är 100 % biologiska och kan komposterats efter att ha använts. Tvättnötterna kan tydligen göras till flytande tvål om de blandas med vatten. Tvålen kan sedan användas till det mesta såsom allrengöring, fönsterputs eller djurschampo. De går att beställa här. Vi brukar i vanliga fall köpa redan färdig flytande tvål men jag vet att det är dumt på flera sätt. Det är att bära hem vatten helt onödan. Bättre är att köpa fasttvål som är både billigare och miljövänligare eftersom förpackningen är mindre. Eller tänker jag fel? (Vi köper flytande tvål för att vi är lata, det är så enkelt att bara pumpa ur tvålen, men latheten kan tränas bort. Efter 21 gånger är vanan bruten, det har jag lärt mig på kursen om kreavtiv omställning!)

På tal om det blir jag vansinnig på alla varor som är förpackade flera gånger, först i små förpackningar som läggs i större och som sedan försluts av ännu fler embalage. Det blir så mycket skräp och produkten måste ju bli dyrare pga all paketering.

3 kommentarer:

  1. Jag använder tvättnötter och har gjort det ett tag. Ibland kör jag med vanligt tvättmedel för kläderna kan kännas lite sunkiga ibland. Dom tar inte heller bort fläckar lika bra som vanligt tvättmedel så jag förbehandlar alltid alla fläckar. Jag kokade nötterna för att göra schampo men det blev helt flytande som vatten. Om man ska göra schampo är det bra att ha i förtjockningsmedel.

    SvaraRadera
  2. Tror absolut du tänker rätt om tvålen där. Tänkte själv på det idag när jag städade, hur dumt det är att dels bära hem massa vatten och sen massa onödig plast för varje flytande tvål man köper, oavsett om det är refill eller ny.

    Håller helt med om förpackningarna också. En sak jag funderar på om det är någon som har nåt smart tips när man handlar frukt och grönt i affären. Känns ju onödigt med alla dessa små plastpåsar, men samtidigt vill man ju underlätta för den som sitter i kassan om man handlar mer än en av nån viss vara och det vägs i kassan.

    Ska för övrigt kolla vad det finns för utbud av tvättmedel på butiken Gröna Bönan här i Falun. Där köper jag mitt schampo nu, bara "bra" ingredienser, inga kemikalier.

    Att en vana bryts efter 21 gånger har jag också hört, men i matsammanhang. Om man äter något man inte gillar cirka 20 gånger så tycker man om det sen. :)

    SvaraRadera
  3. Jag har tvättat en del med tvättnötter och håller helt klart med "hemmamamma". De tvättar en vittvätt ganska ren men om det är lortiga vita strumpor så blir resultatet mindre bra. Angående att göra om dem till tvål/schampoo, så finns det ju massa bra tvålar som du kan använda istället.

    Min teori är ju att tre gånger räcker för att jag ska börja gilla något, i matväg. Jag kallar det för "tregångersregeln".

    SvaraRadera