söndag 25 april 2010

Alternativ och ny veckoutmaning!

Jag fick en kommentar på risgrynsgröten ang utsläppen av koldioxid både vid odlingen av riset och sedan för transporten hit till Sverige. Jo jag lagar gröten med lite dåligt samvete och vet att vi borde skippa den helt. Vi har dock dragit ner på den totala konsumtionen av ris. Förut åt vi ris ca 2 gånger/vecka och nu äter vi ris kanske en gång varannan vecka. Jag försöker hitta bättre alternativ. Köpte kamutvete men läste sedan att det odlades i Nordamerika, också lång transport. Men vi har provat en annan god gröt gjord på potatisflingor som vi tyckte var jättegod. Mamma hade köpt den på Åland och jag har inte sett den i Sverige. Annars äter vi havregrynsgröt eller bovetegröt.

Igår hade jag ännu en datafridag pga social samvaro!

Dags för en ny veckoutmaning imorgon och jag ska denna vecka halvera min kaffekonsumtion i hemmet. Nu när jag är föräldraledig dricker jag två hemmagjorde kaffelatte om dagen och jag ska denna vecka bara dricka en på förmiddagen. Ska dessutom försöka se till att köpa KRAV- och rättvisemärkt kaffe om vi behöver fylla på förrådet. Dessutom ska jag läsa på mer om kaffeodling och hur det påverkar miljön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar