måndag 19 april 2010

Palmolja

Jag läser min nya kokbok "Manna" med stort intresse och har nu lärt mig att palmolja är en vegetabilisk olja man ska undvika. Palmoljan odlas på mark som tidigare varit regnskog i Sydamerika och finns i allt från mat och godis till tvättmedel och hudkräm. Varje år importerar Sverige 44 000 ton palmolja. I praktiken innebär det att varje svensk kräver 11 kvm mark för att odla den palmoljan som behövs för vår konsumtion. Ett vanligt livsmedel som ofta innehåller palmolja är grillolja och författaren tipsar därför om att man istället bör göra sin egen grillolja av exempelvis rapsolja. För inte så länge sedan så fick vi hem gratisprover på välling från Nestlé, den innehöll också palmolja! Nu äter inte mina barn välling och om de vill ha det så kokar jag egen, exempelvis bovetevälling.

Boken innehåller förövrigt mycket trevliga recept. Jag har bland annat gjort fiskfärsbiffar, aioli, remouladsås, rårisbiffar och maränger. Imorgon provar jag lammchili con kidney (egentligen con aduki men jag har bara kidneybönor!).

3 kommentarer:

  1. Åh snälla, du kan väl dela med dig receptet på bovetevälling! Det bär mig så emot att ge sonen köpevälling, men har inte hittat något bra alternativ än. Använder iaf hellre Nestlé (fullkorn) än Semper för lite mindre tillsatser.

    SvaraRadera
  2. Jag har skrivit om palmolja i min blogg och har som nyårslöfte att sluta med palmolja. Men det finns i nästan allt, även såna saker man inte tror innehåller olja som glass.

    SvaraRadera
  3. "Manna"-boken har stått på min önskelista länge, tack för påminnelsen - nu ska jag nog ta och köpa den =)

    SvaraRadera