söndag 18 april 2010

Mätningen har börjat!

Vi har börjat mäta elförbrukningen nu, även om jag måste säga att själva mätaren är en aningen svår att förstå sig på. Dessutom glömde jag att hämta ut en förlängningssladd vid informationsmötet eftersom det blev lite stressigt då tidningen ville intervjua oss. Men vi ska nog klara av det! Hittills har vi fått reda på att vår ministereo som står i köket drar 1,7 W bara av att sladden är i uttaget, utan att den ens är på! Nu har jag dragit ur sladden...Micron drar 0,1 W när den inte är igång och det känns inte som så mycket. Skrivaren dock drar 5,4. Vågar inte ens tänka på datorn, den är 5 år gammal och drar antagligen väääldigt mycket.

Håller på att planera veckans mat, eftersom vi ska koldioxidbanta ska vi inte äta något nötkött. Däremot har vi lammfärs i frysen. Men så läste jag nyss att var femte lamm aldrig får komma ut vilket känns helt fel.

Jag har ju köpstopp men igår besökte vi en hem- och familjemässa. Det kostade 80 kr i inträde men när vi skulle gå till kön så kom en man och gav oss ett inträdesband gratis. Man kan alltså säga att jag gick in gratis! På mässan köpte vi bara korv och ett par simglasögon åt Melvin, inget åt mig alltså. Men det var trevligt! Och själva tanken med köpstopp tycker jag är att man reflekterar kring konsumtion och tänker till vad man verkligen behöver. Behövde jag gå på mässan? Inte så att det var livsviktigt, men vi passade på att umgås med en nära vän vilket var mycket trevligt. Sedan går vi ytterst sällan på mässor så jag tycker att det var ok!

Jag hade bestämt mig att denna helg skulle jag köpa ett par skor, men nej det blev inte av...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar