fredag 23 april 2010

Eltjuvar och risgrynsgröt

Nu har vi gått igenom några av våra eldrivna maskiner i hemmet och lärt oss en hel del! Vi trodde att TV:n skulle dra mycket i standbyläge men den drar bara ca 0,5 W, mycket värre är det då med vår hemmabio/dvd som drar ca 13 W i standbyläge! Det är mycket mer än både datorn och skrivaren. Om vi exempelvis åker bort måste vi komma ihåg att dra ur kontakten.

Fick ännu ett tips angående risgrynsgrötskokning, att efter ha kokat upp gröten låta den stå på en skärbräda (av trä antar jag...) och röra om då och då. Jag har kokat upp gröten och stängt av plattan men låter kastrullen stå kvar. Jag tror det också fungerar bra!

Igår hade jag en datafri dag, oplanerat. Dagen var fylld av social samvaro så jag hann inte med datorn, bra det!

Vet någon om det finnns bakplåtspapper i flergångsmodell? Har för mig att jag sett det men jag minns inte vart.

2 kommentarer:

  1. Jopp det stämmer, skärbräda av trä.
    Det ska finnas bakplåtspapper som man kan använda om och om igen. Mamma har sådana, så jag kan kolla med henne var hon köpte sina.

    Trevlig helg!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Flergångsbakplåtspapper (oj, vilket långt ord!) köper jag på Clas Ohlson. Alldeles utmärkta så länge man inte får för sig att skära rakt genom en kaka och därmed "plasten/pappret". Har du tänkt på koldioxidaspekten med riset i gröten? Både de CO2-stinna risfälten och transporten ända från Asien är ju lite kluriga. Vi äter mest havregrynsgröt nuförtiden.

    SvaraRadera