lördag 10 april 2010

Ett axplock av tankar

Igår fick jag äntligen Köpstopps-Ankis köpstoppsbok "Köp inte den här boken" från bibblan! Wow vilken härlig bok! Jag kan knappt lägga den ifrån mig vilket dock verkligheten med sjuka barn tvingar mig till då och då. Förutom själva köpstoppet tas mycket annat upp i boken däibland utmaningar såsom att skaffa sig ett fadderbarn och ge blod etc. Hjärnan går på högvarv av alla tankar och all inspiration och så här tänker jag om följande som tas upp:

Skaffa ett fadderbarn: Det var något jag bestämde mig som tonåring att göra. När jag sedan blev lite äldre tänkte jag att vi som familj istället skulle bli kontaktfamilj/stödfamilj och på så sätt hjälpa ett barn i vår närhet. Detta är något vi fortfarande har som mål men så länge barnen är riktigt små är det inget alternativ. Vi får helt enkelt vänta något år för allas bästa. Jag tror att socialen även rekommenderar att en stödfamilj inte har för små barn eftersom de kräver föräldrarnas närvaro och uppmärksamhet dygnet runt i princip. Men inget hindrar oss från att bli faddrar och vara stödfamilj. Ska tänka till om detta!

Anmälan till donationsregistret: Jag har alltid velat donera mina organ, igår gjorde jag slag i saken och anmälde mig!

Ge blod: Självklart vill jag det! Har också tänkt på detta länge men man får inte ge blod om man försöker bli gravid, är gravid eller ammar. Jag har uppfyllt minst ett av dessa kriterier under fem år så det har inte möjligt. Så snart jag slutat amma måste jag ta tag i saken!

Stänga av TV och dator: Vi tittar mycket på TV. Eftersom vi bor i en liten lägenhet med sovrummet intill köket kan vi inte pyssla i köket på kvällarna för då vaknar melvin. Vi är därför hänvisade till vardagsrummet, och TV:n...Dock känner jag mig inte alls beroende av TV:n och programmen. Däremot datorn och internet känner jag ett behov att kolla varje dag. Därför är det en större utmaning för mig att låta bli datorn. Nästa vecka ska jag ta som utmaning att låta bli datorn minst en dag!

Köpstopp: Jag har som utmaning att inte handla annat än mat, ev mediciner och förbrukningsartiklar (förutom skorna som jag hoppas hitta). Men när jag tänker efter har jag nästintill haft köpstopp i flera år. Jag har pluggat 100 % och samtidigt jobbat ca 35 %, men eftersom jag inte tagit studielån har jag haft en inkomst som oftast varit lägre än existensminimum vilket så klart bidrar till att köpstopp många gånger varit en nödvändighet. Jag har då och då lovat mig själv att inte handla något på exempelvis 10 dagar. När jag i framtiden förhoppningsvis får ett "riktigt" jobb hoppas jag att jag kan behålla det här sättet att tänka för att på så sätt kunna fortsätta att handla lite och istället lägga pengarna på aktiviteter och upplevelser med familjen. Fast i och för sig...de bästa och roligaste upplevelserna är ändå oftast gratis, som att bada och fiska i sjön, spela kubb en härliga sommarkväll, titta på en majbrasa eller bygga snögubbar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar