torsdag 15 april 2010

Elspartips

Dags att våga prova elmätaren, detta i sig är en utmaning för mig som vanligtvis befattar mig med så få tekniska prylar som möjligt (förutom datorn då!). Helst ska man göra mätningen under helgen, men eftersom vi alltid är hemma under vardagarna och då även spenderar mest el så passar det oss bättre att göra mätningarna då. Jag gissar att vår stationära datorn är en stor eltjuv i vårt hem eftersom den är 5 år gammal.

Fick ett boktips genom Anki - 750 spartips för barnfamiljer, och hittade genast ett roligt spartips. När man ska koka risgrynsgröt så kan man på kvällen hälla riskorn och socker i en termos och sedan hälla på kokhet mjölk. Sedan får detta stå tills morgonen och då ska gröten vara klar. Tyvärr har vi endast en pytteliten kaffetermos men jag kanske kan låna en mattermos av mamma och prova. Lite el borde man i alla fall spara genom att koka gröten så. Ska läsa och se om jag hittar fler tips!

Nu har krassen vuxit några cm och sallaten har börjat gro, spännande!

1 kommentar:

  1. Ett till tips ang. koka risgrynsgröt, det är att bara koka upp gröten på spisen och sen ställer man kastrullen på skärbrädan, så blir den klar där. Tar nog lite längre tid, men gör man den på kvällen, och äta först på morgonen, så vad gör det?! Man behöver dock röra om lite då och då...så gör alltid jag när jag kokar gröt =)

    Kram Mia

    SvaraRadera