tisdag 6 april 2010

Utmaning!

Att ha köpstopp är en utmaning, men inte den svåraste utmaningen för mig eftersom jag är både snål och ointresserad av shopping. Därför lägger jag till en utmaning - jag ska odla någonting! För de flesta kanske detta inte alls är ett stort projekt men jag är överlag väldigt teoretisk och är väldigt dålig på exempelvis handarbete, odling, idrott, praktiskt skapande etc. Att odla något är därför en stor utmaning för mig. Imorgon ska vi veckohandla och jag ska då köpa frön av något slag. Tips mottages tacksamt! Det ska vara något väldigt enkelt och på basnivå. Krukor och jord har jag men frön alltså. Jag tror att det kan vara roligt för Melvin också att få se något växa, om det tar sig så bra alltså.

På fredag ska vi på kalas. Det är en av mina bästa vänner som fyller år och jag vet att hon inte förväntar sig någon present, men jag hitta på något utan att köpa något? Något bakat kanske, om tid finnes.

2 kommentarer:

  1. Om det ska vara något ätbart är chili både lätta att odla och snabbväxande. Krasse eller groddar eller min nya favorit skott. Gurka är lätt att odla och kan sättas ut i en stor kruka på en ballkong eller annat. Minisolrosor gillar Linnea att odla men dom är bara vackra att se på en kort stund tyvärr.

    SvaraRadera
  2. Med tanke på hur både tråkig och klimat-o-smart sallad är så här års, så tycker jag att en kruka med ruccola (se bara till att få tag i riktiga ruccola som kallas senapskål och inte sandsenap som jag inte tycker är lika god) eller kanske bara vamlig plocksallad är en riktigt god idé. Så inte för många frön på en gång bara, för efter några veckor har du all ruccola du kan mäkta med i en liten familj. Lycka till! Själv kör jag hårt på basilika nu för att kunna göra massor med god pesto till försommaren.

    SvaraRadera