torsdag 13 maj 2010

närproducerad???

I och med att senaste uppdraget presenterades så fick vi låna boken Mat & Klimat. Jag har inte läst den från pärm till pärm men flera kapitel i alla fall och den är riktigt intressant. Som jag sagt tidigare så har jag sällan tänkt på hur maten/andra varor transporterats innan de når mig och just transportfrågan tas upp en hel del i boken. Exempelvis att närproducerade varor ibland transporterats långt bort för att packas om och sedan transporteras tillbaka och ändå får heta närproducerade. Som konsument är det ju jättesvårt att hålla reda på allt! Att vi inte ska köpa grönsaker från Holland fick vi ju också lära oss men igår kom vår leverans med frukt & grönt och då fick vi tomater från Holland, de var KRAV-märkta så hur är det med dem egentligen? Är de lika dåliga som konventionellt odlade?

Jag har länge letat efter ett recept på grönsaksbuljong och nu har hemmamamman delat med sig av sitt, tack! Här kan du också titta på receptet och klara dig undan glutamater.

1 kommentar:

  1. Hej! Ja tomaterna från Holland är sannolikt odlade i växthus som är uppvärmda med fossil energi. Så ur energisynpunkt är det ingen skillnad. Men det känns nog alltid bättre med det som man vet är producerat utan bekämpningsmedel och konstgödsel.

    SvaraRadera