tisdag 4 maj 2010

Nytt uppdrag - hejdå riset!

Ny månad och nytt uppdrag! Majmånad går i matens tecken och vi ska nu undersöka vilka tillsatser maten vi har hemma innehåller. Tankar om hel- och halvfabrikat ska diskuteras och vi ska få besöka en odlare! Spännande, särskilt för Melvin tror jag. Föreläsningen igår om Mat och klimat var intressant och vi fick bland annat med oss en guide till vad som är säsongsvaror. Vi har också fått en bra pyramid över vad som är klimatsmarta basvaror och vad vi bör äta sällan/aldrig. Ris är förstås en sådan vara vi bör äta sällan eller aldrig.

Vi fick ett exemplar av ett relativt nytt klimatmagasin - effekt. Jag har bara bläddrat i den som hastigast men hittade mängder av spännande artiklar. Jag ska absolut tacka ja till det förmånliga prenumerationserbjudandet.

Och hur gick det då med köpstoppet i april. För bra, det blev inte ens av att jag köpte nya skor, tyvärr. Det blev bara Melvin som fick nya kläder, en ny cykel och en ståbräda till vagnen. Men han räknades inte in i köpstoppet.

Nu kallar mammauppgifter på mig...och så ska jag inventera skafferiet och se vilka KRAV-varor som gömmer sig där!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar