torsdag 27 maj 2010

omplantering och potträning

Idag har jag planterat om jordgubbsplantorna till något större krukor/hinkar eftersom min svägerska sa att risken finns att de kvävs i de mindre krukor jag satt dem i från början. Hoppas de växer ännu mer nu! Alla plantorna har i alla fall blommor så någon gubbe bör det bli. Värre är det med smultronen. Den ena plantan ser väldigt trött ut. Jag planterade om även den och hela plantan var väldigt blöt, kanske övervattnad? Ska låta den torka ut och se om den piggnar till. När vi får hus vill jag odla lite i alla fall. Dessutom behöver huset fyllas med krukväxter eftersom vi har lyckats ta död på de vi har. Men att köpa krukväxter som drivits fram i växthus är inte bra för vare sig miljön eller plånboken. Kanske ska jag fråga runt efter sticklingar...

Miljövänligt 1: Benjamin kräks betydligt mindre nu vilket betyder mindre tvätt :-)

Miljövänligt 2: Melvin är helt torr på dagarna sedan 2 månader vilket betyder färre blöjor och mindre tvätt! Han klarar så gott som alltid nätterna också så snart blir det ingen nattblöja heller.

Jag läste i klimatkoden att svenska barn ofta har blöjor till de är 4 år, det är tydligen snittåldern för att bli torr!!! Melvin är 2 ½ år och jag tycker inte alls att det är tidigt. Nu har vi i och för sig pottränat länge men den kalla långa vintern lockade inte till att låta honom vara utan blöja då han lekte ute, därför drog det ut på tiden lite. Jag tror att det är en kombination av superblöjot och tidsbrist som gör att varken barn eller föräldrar tar tag i potträning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar