lördag 8 maj 2010

Sparar el

Sitter just nu vid vår gamla stationära datorn som surrar mystiskt. Den är en stor eltjuv och vi använder mest vår bärbara nu för tiden. Det bästa med att använda den bärbara är att den bara är igång just den tiden vi använder den och sedan stänger vi av den. Barnen är alldeles för intresserade av den för att vi ska kunna ha den ståendes och vi måste också ha laddaren i då vilket vi inte gärna vill. Därför har vi reducerat vår tid vid datorn ordentligt. Bra när vi vill spara el! Jag håller dessutom på att lära känna vår spis på ett djupare plan. Det är en gammal variant med plattor och jag börjar få in rätt känsla när jag kan stänga av plattorna tidigare och hur länge de håller värmen osv. Jag gissar att en ny riskokare är bättre ur energisynpunkt än en spis som ska värmas upp. Men eftersom vi ska äta mindre ris så ska jag prova att koka matvete och annat spannmål i den. Den drar 40 W i värmeläge men jag drar alltid ur sladden när det kokat färdigt eftersom värmen bibehålls minst en timme om locket står på. Värmeläget känns därför helt onödigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar