onsdag 19 maj 2010

Solkrämens vara eller inte vara

Oj oj vad dåligt med bloggandet det har blivit men vädret har varit så härligt att mycket tid har spenderats utomhus! Varmt och skönt har det varit och vi har promenerat runt bland lekparkerna i vårt bostadsområde till Melvins (och min) stora lycka. Så här när solen lyser så vackert brukar många ta fram solkrämerna och börja smörja men jag är lite skeptisk till dem. Många krämer innehåller massor av kemikalier som är riktigt starka. Min syster utvecklade allergi mot solskyddskrämer och jag har också fått kraftiga reaktioner av vissa krämer. Jag har aldrig smörjt Melvin utan tror mer på att skydda huden genom att:

*Klä sig skyddande. För Melvins del blir det t-shirtar som är lite större och som skyddar stora delar av armarna, shorts i piratmodell och ALLTID keps eller solhatt.
*Vara ute kortare stunder, särkilt i början av sommarsäsongen.
*Ta en paus när solen är som starkast och då vara innomhus eller i skuggan.
*Leka i skuggan.

Så länge som han inte bränner sig (vilket han aldrig gjort) så tror jag på mina metoder framför solkrämerna.

Det går bra med odlingarna! Plantorna växer sig större och det börjar bli knoppar på jordgubbsplantorna och tomaten. Potatisarnas ålar har också vuxit och upp har det kommit små gröna knoppar. Roligt, jag vill odla mer! Salladen har också grott.

1 kommentar:

  1. Har läst din blogg. Intressant fråga detta med solkrämer. Har själv flera i min omgivning som är väldigt ljusa i hyn och för dom hjälper inte det bara med kläder tyvärr.
    Dom måste även använda ganska starka solskyddsfaktorer. Tyvärr går det inte alltid att bara hålla barnen i skuggan heller framför allt inte när dom är lite äldre. Så för många är det även ett måste med solkrämer oxå. Men visst är kläder bra men ibland räcker det tyvärr bara inte.

    SvaraRadera