torsdag 6 maj 2010

Sötningsmedel trots allt

Jag hittade sötningsmedel ändå...i en läkerolask jag fått som smakprov från Malaco. Sötningsmedel var dessutom första ingrediens! Usch då...En annan del av uppdraget var att ta reda på ursprungsland för några råvaror vilket jag kikade efter i butiken idag. Paprikan och tomaterna var från Holland men det fanns även svenska tomater. Vi har inte köpt tomater på evigheter men idag köpte jag två svenska, trots att de måste vara odlade i växthus. På föreläsningen i måndags fick vi reda på att grönsaker från Holland är ajabaja! De odlas i näringslösning växthus som kräver mängder med energi. Det var inget jag visste innan men något jag inte kommer att glömma.

När vi handlade idag köpte vi ett kaffepaket som var märkt med både fairtrade och KRAV, det ska vi bli bättre på. Kaffeodling var också något som togs upp på föreläsningen och naturligtvis är ekologiskt att föredra eftersom det kaffet odlas på bergssluttningar i en biologisk mångfald som gynnar odlingen.

Hittade förresten både matvete och matdinkel som vi ska prova någon dag!

2 kommentarer:

  1. Matvete är toppen i sallader! Bra picnic-mat nu när det blir varmare ute :)

    SvaraRadera
  2. Tuggummi och halstabletter innehåller så gott som alltid sötningsmedel. Vet dock inte hur det är med tugummi för barn, t.ex. Hubbabubba.

    Kul att du delar med dig av det ni frå lära er :)

    SvaraRadera