fredag 14 maj 2010

Nässelinsamling

Jag provade att göra buljong igår och jag tror att det blev bra. Inte jättesmakrikt kanske men helt tillsatsfritt och naturligt! Så nu ligger buljongkuberna i frysen.

Veckans utmaning kom jag på lite sent, att plocka och göra något med nässlor. Idag tog jag och Melvin en skogspromenad och fick ihop en hel del nässlor. Det var inget jag tänkt, jag trodde bara att vi skulle gå i vårt område men Melvin ville gå i skogen och det var riktigt mysigt trots regnet. Vi gick i nästan 1 timme och han är bara 2 ½ år! Han är riktigt duktig på att gå och klagar aldrig. Sedan blev det nässelsoppa (inte lika god som mammas och mormors men helt ok!). Skaften blandade jag i jorden när jag satte två potatisar i varsin säck. Har ingen aning om det är bra eller dåligt. Vattnet från förvällningen har jag sparat för att vattna med, har ingen aning om det är bra eller dåligt. En del nässlor har jag på tork för att kunna blanda i framtida bröd.

Jag är förresten så sugen på att odla mer! Jag läset att det ska gå att odla potatis i jordsäckar så jag har nu gjort ett försök. Är rädd att ingen av plantorna tar sig så att jag tappar sugen...Vårat vardagsrumsfönster är förresten som ett växthus. Vi bor på andra våningen och fönstret vätter mot söder. På sommaren blir det därför otroligt varmt i fönstret, inga blommor klarar det men skulle typ en chiliplanta trivas? Eller paprika eller något sådant???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar